Friday, 22 February 2013

Sejarah Asal Usul Nama Kampung Bulan Sebuyau Sarawak


v  Nama Kampung Bulan berasal daripada perahu yang bernama Singa Bulan yang dimiliki oleh seseorang yang bernama Amat atau dikenali sebagai Aki Amat.
v  Perahu tersebut juga mempunyai gelaran tersendiri iaitu “Simbah Darah” kerana perahu tersebut sentiasa dipenuhi oleh darah kepala yang dipotong.
v  Tetapi perahu yang bernama Singa Bulan tersebut sebenarnya dimiliki oleh seorang pahlawan dan “pengayau” atau pemburu kepala  yang singgah di Sungai Bulan untuk melakukan aktiviti “ngayau”.Namun pahlawan tersebut bukanlah dari dunia manusia sebaliknya dari dunia “Sebayan” atau erti kata lain iaitu dunia Orang Mati dalam kepercayaan kaum Iban.
v  Pahlawan tersebut singgah di muara Sungai Bulan dan memanggil penduduk yang berada di kawasan itu namun tiada seorang pun yang menjawab panggilannya itu. Akibatnya pahlawan tersebut marah dan menyumpah penduduk kampung tersebut jika penduduk kampung tersebut  melakukan aktiviti “ngayau” mereka,mereka tidak akan memperoleh kepala lagi.Bermula daripada itulah aktiviti ngayau di Kampung Bulan tidak dijalankan lagi.
v  Terdapat satu lagi cerita iaitu sekumpulan penduduk Kampung Bulan tersebut menggunakan perahu untuk melakukan aktiviti ngayau mereka melalui sebuah kampung iaitu Lintang, di pertengahan jalan mereka terserempak dengan seorang yang tidak dikenali dan orang memperkenalkan diri sebagai Bunga Nuing. Dia meminta tolong kepada mereka untuk membawa dia pulang ke rumahnya tetapi mereka enggan kerana jijik dengan tubuhnya yang dipenuhi oleh kurap .Oleh kerana berasa marah, Bunga Nuing terjun dan membelah sebuah batu yang berdekatan dan bersumpah barang sesiapa penduduk yang mendiami Sungai Bulan sehingga Sungai Sebuyau tidak akan memperoleh kepala lagi jika mereka melakukan aktiviti ngayau. Oleh itu,mereka berhasrat untuk berpatah balik dan menolong Bunga Nuing, namun segalanya terlambat kerana Bunga Nuing telah ghaib dari tempat tadi.
v  Setelah selesai melakukan aktiviti ngayau mereka meneruskan lagi aktiviti ngayau namun tetap kecewa kerana mereka masih gagal memperolehi kepala akibat sumpahan Bunga Nuing. Selepas itu, mereka pun berpindah dari kawasan Sebuyau ke beberapa petempatan baru seperti Banting, Lubuk Bedil, Lubuk Lingka dan Lubuk Perau(Perpindahan penduduk ini adalah diceritakan oleh Ikak Turi). Sampai di Lubuk Perau mereka dari Bulan ini pun singgah untuk bermalam. Namun hujan lebat pada malam itu telah menyebabkan perahu mereka karam. Pada pagi itu pula, mereka bergerak ke Nanga Pampat yang terletak di hulu sungai. Keberadaan mereka di Nanga Pampat agak lama sehingga mereka sempat melakukan aktiviti “gawa” iaitu memuja dan berdoa dalam kepercayaan kaum Iban yang masih mengamalkan kepercayaan lama. Nanga Pampat ialah nama bagi Sg.Sebuyau namun tidak digunakan kerana agak janggal bagi masyarakat zaman baru.
v  Selepas itu, mereka meneruskan perjalanan mereka ke hulu sungai iaitu Ai Mentu. Oleh kerana perahu yang mereka naiki tidak dapat mudik ke hulu lagi, maka mereka membuat keputusan singgah di Nanga Layar .
v  Tidak lama kemudian, mereka pun berpecah ke tempat-tempat tertentu seperti Banting dan Langgir. Sekumpulan penduduk ini agak lama menetap di Nanga Layar tersebut sehingga melahirkan generasi kedua selepas mereka.
v  Anak-anak mereka pula berhasrat untuk mencari kembali Kampung Bulan yang pernah didiami oleh bapa mereka dahulu. Antara mereka yang melakukan pencarian dan perpindahan ke kampung asal mereka ialah Aki Reja, Aki Empasak, Aki Encela Tuai Rumah Kampung Jeragam(tidak dinyatakan nama) dan banyak lagi. Dalam perjalanan mereka ke Kampung Bulan, mereka telah singgah di beberapa kawasan dan menetap di sana untuk suatu tempoh yang agak lama. Antara tempat persinggahan mereka adalah seperti Bukit Tunggal, Bukit Puna dan Kampung Jeragam.
v  Berlaku perbalahan antara Aki Reja dengan Aki Menggung semasa mereka menetap di Kampung Jeragam. Perbalahan tersebut cuba diselesaikan melalui sistem pengadilan oleh Ketua Kampung dan berakhir dengan Aki Reja yang bersalah. Aki Nayong pula tampil untuk membela Aki Reja dan pesalah sebenar iaitu Aki Menggung dapat dibuktikan . Seterusnya, Aki Menggung melarikan diri dari kampung tersebut. Ketua kampung pertama Kampung Bulan ialah Aki Reja seterusnya disambung oleh anaknya Sampar dan anak sulung Sampar dan Aki Ajong dan Aki Aman dan yang terakhir ialah Muntigerai Anak Aman.
v  Kedudukan Kampung Bulan telah berubah dari dulu.Kedudukan Kampung Bulan yang sebenar adalah berada di Seruduk iaitu di mana kedudukan SK Bulan Jeragam dibina.
v  Terdapat rumah panjang di Kampung Bulan asalnya sebelum kampung tersebut dipindahkan. Namun tidak dikekalkan setelah kedudukan kampung itu dipindahkan selepas Perang Dunia Ke-2. Rumah pangjang tersebut digelar “Rumah Panjang Jepun” kerana kedatangan  askar Jepun pada tahun1941 dan menetap di sana.
v  Di atas tanah kebun masing-masing penduduk telah membina rumah sendiri dan rumah panjang tidak lagi diamalkan pada tahun 1960.
v  Walaupun telah menetap di kawasan yang baru, terdapat beberapa penduduk ingin berpindah semula ke Banting, Langgir dan Balau.

No comments:

Post a Comment